چگونه دندان خود را سفید نگه داریم؟ تمام نکات مهم

آفتاب نیوز :

میل به داشتن دندان های سفید و درخشان در تمامی افراد وجود دارد و به همین دلیل است که پیوسته به دنبال آن هستیم که چگونه دندان خود را سفید نگه داریم. زرد و کدر شدن دندان به دلایل متفاوتی از جمله خوردن غذا های متنوع، استعمال دخانیات، پیری، مصرف قهوه، نوشابه، چای، شکلات و… رخ می دهد. روش های متعددی در راستای کمک به سفید شدن دندان وجود دارد که شامل بلیچینگ، باندینگ و … هستند.

چه عواملی باعث زردی دندان می شود؟

عوامل متعددی در تغییر رنگ دندان ها به زردی دخیل هستند. دو عامل اصلی عبارتند از:

مواد غذایی

خوردن برخی از غذا ها و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، الکل و خوراکی های رنگی و… می تواند به شدت روی رنگ دندان تاثیر بگذارد. استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان، پیپ و سایر محصولات تنباکو نیز زردی دندان را به همراه می آورد. پس توجه به این موارد و عدم استفاده از آن ها می تواند زردی دندان را تا حد زیادی به تعویق بیندازد.

افزایش سن و کاهش ضخامت مینای دندان

دندان از چندین لایه تشکیل شده که یکی از آن ها تاج دندان است. مینای دندان که روی تاج قرار دارد، معمولاً سفید رنگ است. عواملی مانند افزایش سن می تواند بر ضخامت مینای دندان تاثیر بگذارد.

سفیدی دندان

سفید کردن دندان با کیت بلیچینگ خانگی

یکی از روش های مرسوم پزشکی برای آن که چگونه دندان خود را سفید نگه داریم و آن را روشن تر کنیم، استفاده از فرآیند بلیچینگ است که می تواند دندان را تا چندین درجه سفید کند. این روش به دلیل سرعت بالا در اجرا و ایمنی، مزایای قابل توجهی دارد و توسط پزشکان پیشنهاد می شود.

بلیچینگ می تواند به صورت خانگی، در مطب دندانپزشکی یا به روش ترکیبی انجام شود. بلیچینگ انجام شده در مطب به سرعت نتیجه می دهد، اما ممکن است دوام کمتری داشته باشد، در حالی که بلیچینگ خانگی زمان بیشتری می برد، اما نتایج آن پایدارتر است. در صورتی که قصد استفاده از روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان های خود را دارید می توانید کیت بلیچینگ خانگی را از وبسایت کافه دنتیست خریداری کنید.

محتویات کیت های بلیچینگ معمولاً بسته به برند سازنده متفاوت بوده و ممکن است تفاوت هایی با یکدیگر داشته باشند. با این حال، اکثر کیت ها شامل مواردی مانند ژل سفیدکننده (معمولاً برای 6 تا 9 بار استفاده طراحی شده اند)، سرنگ مخصوص، قالب بلیچینگ و دفترچه راهنما هستند.

نحوه استفاده از کیت بلیچینگ خانگی نیز به شرح زیر است:

  • دستورالعمل موجود در کاتالوگ همراه کیت را با دقت مطالعه کنید و با جزییات آن آشنا شوید.
  • پیش از استفاده از کیت، دندان ها را به خوبی تمیز کنید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • ژل بلیچینگ را به آرامی در داخل قالب قرار دهید، به طوری که هر قالب حدود یک ششم سرنگ ژل دریافت کند.
  • یک قطره ژل را در هر یک از فضا های خالی قالب بریزید و آن را برای دو ساعت روی دندان ها قرار دهید.
  • در صورتی که مقداری از ژل از قالب خارج شد، آن را با دستمال تمیز کنید.
  • پس از گذشت دو ساعت و برداشتن قالب ها، دندان ها را بشویید و مسواک بزنید تا از باقی ماندن ژل در دهان جلوگیری شود.

دندان های سفید و لبخندی زیبا با باندینگ

در ادامه بررسی اینکه چگونه دندان خود را سفید نگه داریم، به معرفی روش باندینگ می پردازیم. باندینگ دندان یکی از روش های معتبر و کارآمد برای سفید کردن و افزایش زیبایی دندان ها است. این تکنیک با بهره گیری از مواد رزینی، نقص های دندانی را اصلاح کرده و به بهبود شکل و رنگ آن ها کمک می کند. خرید باندینگ توسط مطب های دندان پزشکی انجام شده و دندانپزشکان با در نظر گرفتن رنگ دندان و نیاز های بیماران، از آن برای ترمیم استفاده می کنند. باندینگ به دندان ها ظاهری سفیدتر و زیباتر می بخشد و به افراد این امکان را می دهد که از لبخندی زیبا بهره مند شوند.

در این فرآیند، دندان ها ابتدا کمی آماده سازی می شوند؛ البته نیازی به استفاده از مواد بی حسی نیست. سپس دندانپزشک باندینگ مناسب را بر اساس رنگ دندان برای ترمیم انتخاب می کند. به طور کل دو نوع باندینگ کامپوزیت وجود دارد:

  • باندینگ کامپوزیت مستقیم

در این روش، کامپوزیت هایی که رنگی مشابه دندان دارند برای ترمیم پوسیدگی ها و تراشیدگی های دندان به کار می روند و به بهبود شکل دندان و اصلاح نواقص کمک می کنند.

  • باندینگ کامپوزیت چسبنده

در این روش، دندانپزشک با استفاده از محلول اسیدی و رزین کامپوزیت، دندان را ترمیم کرده و سپس با نور مخصوصی آن ها را سخت می کند.

مزایای باندینگ

پیش از اقدام برای عمل باندینگ به منظور سفیدتر کردن دندان خوب است مزایای آن را بدانید:

  • باندینگ دندانی نسبت به تاج یا روکش ظریف تر است و هزینه کمتری دارد.
  • معمولاً باندینگ تنها به یک جلسه ویزیت نیاز دارد و فرآیند آن کمتر از یک ساعت برای هر دندان طول می کشد، در حالی که دیگر روش ها مانند لمینت یا روکش ممکن است نیاز به چندین بار مراجعه داشته باشند.
  • در فرآیند باندینگ، رزین به مینای طبیعی دندان اضافه می شود و دیگر نیازی به تراشیدن مینا و دندان سالم نیست و عملاً آسیبی به دندان وارد نخواهد شد.
  • باندینگ دندان خطر قابل توجهی ندارد و می توان گفت تنها نگرانی در مورد آن شاید فرسودگی، بریدگی یا لکه دار شدن باشد که با رعایت نکات و بهداشت لازم می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

سفیدی دندان

لوازم ضروری برای سفید کردن دندان

در کنار موارد گفته شده دیگر روش هایی که می توان در پاسخ به سوال چگونه دندان خود را سفید نگه داریم پیشنهاد داد، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از نخ دندان، محلول های دهان شویه و خمیر دندان های ویژه است. با خرید این محصولات دندان پزشکی از کافه دنتیست و توجه به بهداشت دهان و دندان می توانید به افزایش سفیدی دندان های خود در منزل کمک کنید.

نخ دندان با قابلیت نفوذ به فواصل بین دندانی و پاکسازی ذرات غذایی و پلاک، به حفظ سلامتی و زیبایی کمک شایانی می کند. دهان شویه دارای ترکیبات سفیدکننده بوده و می تواند به بهبود رنگ دندان کمک کنند، مخصوصاً اگر حاوی عناصری با خاصیت سفیدکنندگی باشد. خمیر دندان نیز اگر از انواع مخصوص سفیدکننده باشد این قابلیت را دارد تا با از بین بردن لکه های روی دندان و جرم، روشن تر شدن رنگ دندان را به همراه آورد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه دندان خود را سفید نگه داریم؟ تمام نکات مهم" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه دندان خود را سفید نگه داریم؟ تمام نکات مهم"، کلیک کنید.