دنیای سفر هوایی پیوسته در حال تحول است و شرکت های هواپیمایی برای پاسخگویی به نیازهای متغیر مسافران به ویژه نسل های جدید دست به نوآوری می زنند. در این میان ظهور شرکت های تابعه با مدل های کسب وکار متفاوت یکی از استراتژی های رایج در صنعت هوانوردی محسوب می شود. شرکت هواپیمایی جون (Joon) به عنوان یک ایرلاین فرانسوی و زیرمجموعه گروه ایرفرانس-کی ال ام با هدف ارائه تجربه ای متفاوت و مقرون به صرفه تر به نسل جوان و مسافران هزاره در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۷ رسماً فعالیت خود را از قطب اصلی ایرفرانس یعنی فرودگاه بین المللی شارل دوگل پاریس (CDG) آغاز کرد. این اقدام واکنشی استراتژیک به رشد شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت و تغییر الگوهای سفر در میان مسافران جوان تر بود. با توجه به اهمیت فرودگاه شارل دوگل به عنوان یکی از شلوغ ترین و مهم ترین گره های حمل ونقل هوایی در اروپا و جهان انتخاب این فرودگاه به عنوان پایگاه اصلی جون نشان دهنده جاه طلبی های این ایرلاین جدید بود. مسافرانی که به دنبال ترکیبی از قیمت مناسب امکانات مدرن و رویکردی دوستانه و غیررسمی در سفر هوایی بودند با معرفی جون گزینه ای جدید پیش رو داشتند که تلاش می کرد فاصله بین ایرلاین های سنتی و شرکت های ارزان قیمت را پر کند. این مقاله به معرفی جامع هواپیمایی جون فلسفه تاسیس آن مسیرهای پروازی ناوگان امکانات و همچنین جایگاه حیاتی فرودگاه شارل دوگل در عملیات این شرکت می پردازد و جزئیات فعالیت های آن در این فرودگاه بزرگ پاریس را بررسی می کند.

معرفی شرکت هواپیمایی جون ایرلاین نسل هزاره!
شرکت هواپیمایی جون (Joon) که نام آن برگرفته از واژه فرانسوی «Jeune» به معنای جوان است در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷ تاسیس و فعالیت عملیاتی خود را در تاریخ ۱ دسامبر همان سال آغاز کرد. این ایرلاین به عنوان یک شرکت تابعه و زیرمجموعه گروه هواپیمایی بزرگ ایرفرانس-کی ال ام و به طور مشخص متعلق به ایرفرانس بود. هدف اصلی از راه اندازی جون ایجاد برندی جدید و متمایز بود که بتواند با شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت که در حال جذب بخش قابل توجهی از بازار به ویژه در میان مسافران جوان تر و حساس به قیمت بودند رقابت کند. ایرفرانس با ایجاد جون به دنبال جذب این قشر از مسافران بدون آسیب رساندن به برند اصلی و خدمات کامل خود بود. ستاد مرکزی این شرکت در پاریس قرار داشت و فرودگاه بین المللی شارل دوگل پاریس (CDG) به عنوان قطب اصلی عملیات آن انتخاب شد. جون تلاش می کرد تا با ارائه ترکیبی از قیمت های رقابتی در کنار برخی خدمات و امکانات مدرن و جوان پسند جایگاه خود را در بازار پیدا کند. این ایرلاین به عنوان یک «ایرلاین هیبریدی» شناخته می شد که عناصری از مدل های ارزان قیمت و خدمات کامل را در هم آمیخته بود.
هواپیمایی جون ایرلاین مخصوص جوانان
یکی از ویژگی های بارز و تعیین کننده هویت هواپیمایی جون تمرکز هدفمند آن بر گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال موسوم به نسل هزاره یا میلنیال ها بود. این قشر از مسافران دارای ویژگی های خاصی هستند؛ آن ها معمولاً به دنبال تجربه های جدید استفاده از تکنولوژی های مدرن و همچنین حساسیت بیشتری نسبت به قیمت دارند. جون تلاش کرد تا با درک این نیازها محصولی متناسب با سبک زندگی آن ها ارائه دهد. این تمرکز در تمام جنبه های عملیات جون از طراحی کابین و لباس فرم مهمانداران گرفته تا نوع خدمات پذیرایی و امکانات تفریحی در طول پرواز بازتاب داشت. مهمانداران جون به جای یونیفرم های رسمی معمول لباس های اسپرت و راحت به رنگ آبی (رنگ سازمانی جون) به تن داشتند که فضایی دوستانه تر و غیررسمی تر ایجاد می کرد. همچنین امکانات دیجیتال و تکنولوژیک نقش محوری در تجربه سفر با جون ایفا می کردند تا پاسخگوی انتظارات این نسل باشند. هدف این بود که سفر هوایی با جون نه تنها مقرون به صرفه باشد بلکه تجربه ای مدرن راحت و متناسب با علاقه مندی های مسافران جوان ارائه دهد.
نسل هزاره نسل تکنولوژی های مدرن
نسل هزاره یا میلنیال ها نسلی هستند که با ظهور و توسعه سریع تکنولوژی های دیجیتال و اینترنت بزرگ شده اند. این آشنایی عمیق با فناوری انتظارات آن ها را در زمینه های مختلف زندگی از جمله سفر شکل داده است. هواپیمایی جون با درک این موضوع تکنولوژی را در قلب مدل عملیاتی و تجربه مشتری خود قرار داد. این ایرلاین به شدت بر استفاده از پلتفرم های آنلاین برای رزرو و مدیریت سفر تاکید داشت. در داخل هواپیما نیز امکانات متعددی برای پاسخگویی به نیازهای دیجیتال این نسل فراهم شده بود. از جمله این امکانات می توان به پورت های USB در هر صندلی برای شارژ دستگاه های الکترونیکی اشاره کرد که برای مسافرانی که همواره به دستگاه های هوشمند خود متصل هستند یک ضرورت محسوب می شود. همچنین جون اپلیکیشن اختصاصی خود به نام «YouJoon» را ارائه می داد که به مسافران امکان می داد با استفاده از تلفن همراه یا تبلت خود به محتواهای سرگرمی متنوعی از جمله فیلم سریال و موسیقی در طول پرواز دسترسی داشته باشند. این رویکرد تکنولوژی محور نه تنها تجربه سفر را برای نسل هزاره بهبود می بخشید بلکه با کاهش نیاز به سیستم های سرگرمی سنتی در هر صندلی به مدیریت هزینه ها نیز کمک می کرد و با فلسفه اقتصادی جون همسو بود.
مسیرهای پروازی هواپیمایی جون
هواپیمایی جون فعالیت خود را با تمرکز بر مسیرهای کوتاه و میان برد اروپایی از فرودگاه شارل دوگل پاریس آغاز کرد. مقاصد اولیه این ایرلاین شامل شهرهایی مانند برلین بارسلونا لیسبون پورتو ناپل رم و اسلو بودند. این پروازها با هدف ارائه گزینه های سفر ارزان تر در مقایسه با پروازهای ایرفرانس در همین مسیرها راه اندازی شدند و قیمت بلیط ها از مبالغ نسبتاً پایینی (مانند ۳۹ یورو برای برخی مسیرهای اولیه) آغاز می شد. پس از تثبیت نسبی در مسیرهای اروپایی جون برنامه های توسعه ای خود را برای راه اندازی پروازهای طولانی مدت به مقاصد بین قاره ای اعلام و اجرا کرد. این توسعه شامل اضافه شدن مقاصدی مانند فورتالزا در برزیل کیپ تاون در آفریقای جنوبی ماهه در سیشل تهران در ایران و بمبئی در هند بود. این مسیرهای طولانی مدت نیز با هدف ارائه پروازهای مقرون به صرفه تر نسبت به ایرفرانس در همان مقاصد یا رقابت با سایر ایرلاین ها در این بازارها راه اندازی شدند. استراتژی جون در تعیین مسیرها پوشش دادن بازارهایی بود که تقاضا برای سفر وجود داشت اما ایرفرانس به تنهایی یا با مدل سنتی خود توان رقابت کافی با ایرلاین های دیگر (به ویژه در بخش قیمت) را نداشت.
ایرفرانس (جون) و KLM پروازهای خود را از اروپا به فورتالزا آغاز می کنند
یکی از نمونه های بارز استراتژی توسعه مسیرهای طولانی مدت در گروه ایرفرانس-کی ال ام با استفاده از برند جون راه اندازی پرواز به فورتالزا در شمال شرقی برزیل بود. این مسیر که از مبدأ اروپا انجام می شد نشان دهنده همکاری و هماهنگی درون گروهی بود به طوری که پروازها می توانستند توسط جون یا حتی در برخی موارد با هماهنگی KLM (شرکت خواهر ایرفرانس در گروه) صورت پذیرند. پروازهای جون به فورتالزا از تاریخ ۴ مه ۲۰۱۸ آغاز شدند و با هدف جذب مسافران تفریحی و همچنین پاسخگویی به تقاضا در این بازار نوظهور در برزیل راه اندازی شدند. انتخاب فورتالزا به عنوان یکی از اولین مقاصد طولانی مدت جون نشان از پتانسیل بازار برزیل و تلاش گروه ایرفرانس-کی ال ام برای تقویت حضور خود در آمریکای جنوبی داشت. این پروازها با استفاده از هواپیماهای پهن پیکر انجام می شدند و تلاش می شد تا با ارائه قیمت های رقابتی مسافران بیشتری را به سفر در این مسیر ترغیب کنند. این اقدام همچنین نمونه ای از نحوه استفاده گروه از برندهای مختلف خود برای پوشش بخش های متفاوت بازار و بهینه سازی عملیات بود.
ناوگان هواپیمایی
هواپیمایی جون در طول دوره فعالیت خود از ناوگانی متشکل از هواپیماهای ساخت شرکت ایرباس استفاده می کرد. برای انجام پروازهای کوتاه و میان برد اروپایی این ایرلاین از هواپیماهای خانواده ایرباس A320 استفاده می کرد که شامل مدل های A320 و A321 بودند. این هواپیماها برای مسیرهای با مسافت کمتر و تقاضای متوسط مناسب بودند و امکان عملیات کارآمد از فرودگاه شارل دوگل را فراهم می کردند. با آغاز برنامه های توسعه ای برای مسیرهای طولانی مدت جون هواپیماهای پهن پیکر را نیز به ناوگان خود اضافه کرد. این هواپیماها شامل ایرباس A340 بودند که از ناوگان شرکت مادر یعنی ایرفرانس به جون منتقل شدند. استفاده از A340ها امکان انجام پروازهای بین قاره ای به مقاصدی مانند برزیل آفریقای جنوبی و آسیا را فراهم می کرد. همچنین برنامه هایی برای استفاده از هواپیماهای مدرن تر ایرباس A350 در آینده وجود داشت که البته با توجه به توقف فعالیت جون این برنامه ها به طور کامل محقق نشدند. در زمان اوج فعالیت ناوگان عملیاتی جون شامل حدود ۱۲ فروند هواپیما بود که ترکیبی از مدل های A320 A321 و A340 را شامل می شد و به این ایرلاین امکان می داد تا شبکه پروازی ترکیبی از مسیرهای قاره ای و بین قاره ای را پوشش دهد.
امکانات مدرن و جوان پسند
همانطور که اشاره شد هواپیمایی جون با تمرکز بر نسل جوان امکانات و خدماتی را ارائه می داد که با سبک زندگی و انتظارات این گروه سنی همخوانی داشته باشد. یکی از امکانات بارز دسترسی به اینترنت وای فای در طول پرواز بود که برای مسافران جوان که همواره آنلاین هستند اهمیت زیادی دارد. همچنین در اکثر صندلی ها پورت های USB برای شارژ تلفن همراه تبلت و سایر دستگاه های الکترونیکی تعبیه شده بود تا مسافران نگران اتمام شارژ وسایل خود در طول سفر نباشند. در پروازهای طولانی مدت سیستم سرگرمی درخواستی از طریق صفحه نمایش های تعبیه شده در پشت صندلی ها ارائه می شد که شامل طیف وسیعی از فیلم ها سریال ها موسیقی و مستندها بود. علاوه بر این جون اپلیکیشن اختصاصی خود با نام «YouJoon» را معرفی کرد که به مسافران امکان می داد با اتصال به شبکه داخلی هواپیما از طریق دستگاه های شخصی خود (تلفن همراه یا تبلت) به محتوای سرگرمی دسترسی داشته باشند. این رویکرد تجربه سرگرمی شخصی سازی شده تری را فراهم می کرد. در برخی موارد از هدست های واقعیت مجازی (VR) نیز به صورت آزمایشی یا برای ارائه محتوای خاص استفاده می شد که نشان دهنده تلاش جون برای بهره گیری از تکنولوژی های نوین در تجربه سفر بود. لباس های اسپرت و غیررسمی مهمانداران و فضای داخلی کابین با رنگ آبی سازمانی نیز به ایجاد فضایی جوان پسند و راحت کمک می کرد.
غذا و پذیرایی هواپیمایی جون
رویکرد هواپیمایی جون در زمینه غذا و پذیرایی ترکیبی از خدمات رایگان و منوی خریدنی بود که با هدف ارائه گزینه های متنوع و در عین حال مدیریت هزینه ها طراحی شده بود. در پروازهای کوتاه و میان برد در داخل اروپا نوشیدنی های رایگان مانند قهوه چای آب میوه و آب معدنی به مسافران ارائه می شد. با این حال برای وعده های غذایی و میان وعده ها مسافران می توانستند از یک منوی خریدنی متنوع انتخاب کنند. این منو شامل طیف وسیعی از گزینه ها بود که تلاش می شد جذابیت خاصی برای مسافران جوان داشته باشد؛ از جمله ساندویچ ها سالادهای تازه اسنک ها و تنقلات ارگانیک یا طبیعی. این رویکرد به مسافران امکان می داد تا بر اساس سلیقه و بودجه خود اقلام مورد نیاز را خریداری کنند. در پروازهای طولانی مدت مدل خدمات پذیرایی کمی متفاوت بود. در این پروازها صرف نظر از کلاس پروازی یک وعده غذایی گرم رایگان به مسافران ارائه می شد مشابه خدماتی که در ایرلاین های سنتی تر ارائه می شود. این تفاوت در خدمات نشان دهنده تلاش جون برای ایجاد تعادل بین ارائه قیمت های رقابتی و حفظ سطح مشخصی از راحتی و خدمات به ویژه در سفرهای طولانی تر بود.
ایر فرانس-کی ال ام
شرکت هواپیمایی جون به طور کامل تحت مالکیت و مدیریت گروه ایرفرانس-کی ال ام قرار داشت. این گروه که یکی از بزرگترین مجموعه های هواپیمایی در جهان است در سال ۲۰۰۴ از ادغام دو شرکت هواپیمایی ملی فرانسه (ایرفرانس) و هلند (کی ال ام) تشکیل شد. هدف از تشکیل گروه هم افزایی عملیاتی و تجاری گسترش شبکه پروازی و افزایش توان رقابت در بازار جهانی بود. ایرفرانس و کی ال ام به عنوان دو برند اصلی و متمایز در درون گروه فعالیت می کنند و هر یک دارای زیرمجموعه ها و شرکت های تابعه ای برای پوشش بخش های مختلف بازار یا انجام عملیات خاص هستند. جون نیز به عنوان یکی از این زیرمجموعه ها مشخصاً متعلق به ایرفرانس بود و تحت نظارت و برنامه ریزی این شرکت فعالیت می کرد. راه اندازی جون بخشی از استراتژی کلی گروه ایرفرانس-کی ال ام برای مقابله با چالش های بازار به ویژه رشد شرکت های ارزان قیمت در مسیرهای کوتاه و میان برد و همچنین نیاز به بهینه سازی هزینه ها در برخی مسیرهای طولانی مدت بود. با وجود اینکه جون هویتی مستقل و متمایز داشت عملیات آن به شدت با ایرفرانس هماهنگ بود و حتی در برخی موارد رزرو پروازهای جون از طریق وبسایت ایرفرانس نیز امکان پذیر بود. این وابستگی نزدیک به شرکت مادر در نهایت منجر به تصمیم گروه برای توقف فعالیت جون و ادغام مجدد آن در ایرفرانس در سال ۲۰۱۹ شد.
فرودگاه شارل دوگل پاریس (Charles de Gaulle Airport)
فرودگاه بین المللی شارل دوگل پاریس (کد یاتا: CDG کد ایکائو: LFPG) که با نام فرودگاه رویسی پاریس نیز شناخته می شود بزرگترین فرودگاه بین المللی فرانسه و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان است. این فرودگاه در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی مرکز پاریس واقع شده و به عنوان قطب اصلی (هاب) شرکت هواپیمایی ملی فرانسه یعنی ایرفرانس و همچنین پایگاه اصلی فعالیت های هواپیمایی جون در طول دوره فعالیتش عمل می کرد. انتخاب شارل دوگل به عنوان پایگاه جون به این ایرلاین امکان دسترسی به شبکه گسترده پروازی ایرفرانس برای پروازهای اتصالی و همچنین بهره مندی از زیرساخت های عظیم و پیشرفته این فرودگاه را می داد. شارل دوگل نه تنها دروازه اصلی هوایی پاریس و فرانسه است بلکه یکی از مهم ترین گره های ارتباطی در شبکه پروازی بین اروپا و سایر قاره ها به ویژه آمریکای شمالی آفریقا و آسیا محسوب می شود. عملیات گسترده جون در این فرودگاه بخشی از ترافیک کلی و پویایی این هاب بزرگ بین المللی را تشکیل می داد.
فرودگاه شارل دوگل مکانی بسیار شلوغ است
فرودگاه شارل دوگل پاریس به طور مداوم در فهرست شلوغ ترین فرودگاه های جهان بر اساس حجم ترافیک مسافری و تعداد پروازها قرار دارد. حجم بالای مسافران و هواپیماهایی که روزانه از این فرودگاه عبور می کنند آن را به یک مرکز حیاتی برای حمل ونقل هوایی بین المللی تبدیل کرده است. این شلوغی ناشی از موقعیت استراتژیک آن به عنوان یک نقطه اتصال اصلی بین قاره ها فعالیت گسترده شرکت های هواپیمایی بزرگ مانند ایرفرانس به عنوان هاب اصلی و همچنین تعداد زیادی از ایرلاین های دیگر که به این فرودگاه پرواز دارند است. مدیریت ترافیک هوایی عملیات زمینی و جابجایی مسافران در فرودگاهی با این حجم از فعالیت نیازمند زیرساخت های پیچیده و برنامه ریزی دقیق است. شلوغی شارل دوگل هم فرصت ها (مانند دسترسی به تعداد زیادی مسافر برای ایرلاین هایی مانند جون) و هم چالش ها (مانند ازدحام و زمان بر بودن فرآیندها) را برای شرکت های هواپیمایی و مسافران به همراه دارد.
فرودگاه شارل دوگل بسیار بزرگ است
یکی از ویژگی های برجسته فرودگاه شارل دوگل مقیاس و وسعت فیزیکی آن است. این فرودگاه مساحت وسیعی را پوشش می دهد و دارای چندین ترمینال مجزا باندهای پروازی متعدد و شبکه ای پیچیده از تاکسی وی ها و مسیرهای دسترسی است. ترمینال های مختلف (مانند ترمینال های 1 2 با زیرمجموعه های متعدد و ترمینال 3) هر یک ظرفیت قابل توجهی دارند و برای مدیریت حجم بالای مسافران و پروازها طراحی شده اند. وسعت فرودگاه به این معنی است که مسافران ممکن است برای جابجایی بین ترمینال ها یا رسیدن از ورودی به گیت پرواز خود نیاز به زمان و استفاده از سیستم های حمل ونقل داخلی فرودگاه (مانند شاتل ها یا قطار CDGVAL) داشته باشند. این بزرگی امکان عملیات همزمان تعداد زیادی پرواز را فراهم می کند و به شارل دوگل اجازه می دهد تا به عنوان یک هاب اصلی عمل کرده و پروازهای اتصالی متعددی را در خود جای دهد.
طراحی فرودگاه شارل دوگل قدیمی نیست!
برخلاف برخی فرودگاه های قدیمی تر فرودگاه شارل دوگل پاریس با رویکردی نسبتاً مدرن و با توجه به نیازهای آینده طراحی و ساخته شده است. فاز اول این فرودگاه در سال ۱۹۷۴ افتتاح شد اما از آن زمان تاکنون شاهد توسعه و نوسازی های گسترده ای بوده است. برخی از ترمینال های آن به ویژه ترمینال ۱ با طراحی دایره ای و معماری آوانگارد خود نمونه ای از معماری مدرن فرودگاهی در زمان ساخت بودند. ترمینال های جدیدتر و بخش های توسعه یافته نیز با استفاده از فناوری ها و مفاهیم طراحی به روز ساخته شده اند تا کارایی راحتی مسافران و زیبایی بصری را بهبود بخشند. هدف از این طراحی های مدرن تسهیل جریان مسافر و بار افزایش ظرفیت عملیاتی و ارائه تجربه ای خوشایندتر برای میلیون ها مسافری است که سالانه از این فرودگاه استفاده می کنند. این طراحی نوین به شارل دوگل کمک می کند تا جایگاه خود را به عنوان یکی از فرودگاه های پیشرو در جهان حفظ کند.
فرودگاه شارل دوگل نام یک مردم مهم در تاریخ فرانسه است
فرودگاه بین المللی اصلی پاریس به افتخار شارل دوگل (Charles de Gaulle) یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین شخصیت های تاریخ معاصر فرانسه نامگذاری شده است. شارل دوگل (۱۸۹۰-۱۹۷۰) یک ژنرال و سیاستمدار فرانسوی بود که نقش کلیدی در مقاومت فرانسه در برابر اشغال نازی ها در طول جنگ جهانی دوم ایفا کرد و پس از جنگ نیز به عنوان رهبر فرانسه آزاد شناخته شد. او بعدها بنیانگذار جمهوری پنجم فرانسه شد و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۹ به عنوان رئیس جمهور این کشور خدمت کرد. دوگل نمادی از غرور ملی استقلال و بازسازی فرانسه پس از جنگ بود. نامگذاری بزرگترین فرودگاه کشور به نام او ادای احترامی به میراث و نقش حیاتی او در تاریخ معاصر فرانسه محسوب می شود و یادآور اهمیت او برای ملت فرانسه است. این نامگذاری ابعاد فرهنگی و تاریخی نیز به این زیرساخت حیاتی حمل ونقل می بخشد.
فرودگاه شارل دوگل از نظر فنی در پاریس نیست!
یکی از نکات جالب توجه در مورد فرودگاه شارل دوگل این است که با وجود اینکه به عنوان فرودگاه اصلی پاریس شناخته می شود از نظر جغرافیایی به طور کامل در محدوده شهری پاریس واقع نشده است. این فرودگاه در منطقه ایل-دو-فرانس (Île-de-France) در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر پاریس قرار دارد و زمین های آن در قلمرو چندین کمون (شهرداری) در دو دپارتمان سن-سن-دنی و ول-دوآز گسترده شده است. این وضعیت جغرافیایی اگرچه از نظر عملیاتی تاثیری بر نقش آن به عنوان فرودگاه پاریس ندارد اما یک واقعیت فنی و اداری است. دسترسی به فرودگاه از مرکز پاریس از طریق شبکه های حمل ونقل عمومی و جاده ای امکان پذیر است اما مسافران باید از این فاصله جغرافیایی آگاه باشند. این موقعیت در حومه شهر به فرودگاه اجازه داده است تا فضای لازم برای توسعه و گسترش عظیم خود را داشته باشد که در محدوده متراکم شهری پاریس امکان پذیر نبود.
بیش از 115 شرکت هواپیمایی در فرودگاه شارل دوگل فرود می آیند
فرودگاه شارل دوگل پاریس به دلیل موقعیت استراتژیک و حجم بالای ترافیک میزبان تعداد بسیار زیادی از شرکت های هواپیمایی از سراسر جهان است. بیش از ۱۱۵ ایرلاین مختلف شامل شرکت های حامل پرچم بزرگ ایرلاین های ارزان قیمت شرکت های چارتر و باری به این فرودگاه پرواز دارند. این تنوع گسترده شرکت های هواپیمایی شارل دوگل را به یک گره ارتباطی جهانی تبدیل کرده و به مسافران امکان سفر به طیف وسیعی از مقاصد در سراسر جهان را می دهد. حضور این تعداد زیاد ایرلاین نشان دهنده اهمیت شارل دوگل به عنوان یک بازار بزرگ و یک نقطه ترانزیت کلیدی است. برای شرکت های هواپیمایی مانند جون فعالیت در چنین فرودگاهی به معنای دسترسی به یک پایگاه مسافری عظیم و امکان ارائه پروازهای اتصالی با سایر ایرلاین ها (به ویژه شرکت مادر ایرفرانس) است اما همزمان به معنای مواجهه با رقابت شدید از سوی سایر فعالان بازار نیز هست.
برنامه هایی برای توسعه فرودگاه شارل دوگل وجود دارد
با توجه به رشد مستمر ترافیک هوایی و نیاز به حفظ جایگاه رقابتی در سطح جهانی فرودگاه شارل دوگل پاریس پیوسته در حال برنامه ریزی و اجرای پروژه های توسعه ای است. این پروژه ها شامل افزایش ظرفیت ترمینال ها بهبود امکانات مسافری نوسازی باندهای پروازی و تاکسی وی ها و توسعه زیرساخت های حمل ونقل زمینی مرتبط با فرودگاه می شود. هدف از این توسعه ها افزایش ظرفیت فرودگاه برای پذیرش تعداد بیشتری مسافر و پرواز بهبود کارایی عملیاتی کاهش تاخیرها و ارتقاء تجربه کلی مسافران است. این برنامه های توسعه ای نشان دهنده نگاه بلندمدت به آینده حمل ونقل هوایی و تلاش برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است. فعالیت در فرودگاهی که در حال توسعه و نوسازی است هم فرصت هایی را برای شرکت های هواپیمایی (مانند دسترسی به امکانات بهتر) و هم چالش هایی را (مانند تاثیر پروژه های عمرانی بر عملیات عادی) به همراه دارد.
حمل ونقل فرودگاه شارل دوگل پاریس
فرودگاه شارل دوگل دارای گزینه های متعدد حمل ونقل برای اتصال به شهر پاریس و مناطق اطراف است که دسترسی مسافران را تسهیل می کند. یکی از رایج ترین و کارآمدترین روش ها استفاده از خط RER B (قطار حومه پاریس) است که مستقیماً فرودگاه را به چندین ایستگاه اصلی در مرکز پاریس متصل می کند. سرویس های اتوبوس رانی مانند Roissybus نیز به طور منظم بین فرودگاه و اپرا گارنیه در پاریس تردد دارند. علاوه بر این تاکسی ها و سرویس های اشتراکی نیز در دسترس هستند. برای مسافرانی که قصد سفر به سایر شهرهای فرانسه یا اروپا را دارند ایستگاه قطار TGV در فرودگاه امکان اتصال سریع با شبکه ریلی پرسرعت فرانسه را فراهم می کند. این تنوع در گزینه های حمل ونقل زمینی اهمیت شارل دوگل را نه تنها به عنوان یک هاب هوایی بلکه به عنوان یک گره حمل ونقل چندوجهی افزایش می دهد و امکان جابجایی آسان مسافران بین هواپیما قطار و سایر وسایل حمل ونقل را فراهم می آورد.
هتل های فرودگاه شارل دوگل پاریس
با توجه به حجم بالای پروازهای ترانزیت و نیاز مسافران به اقامت در نزدیکی فرودگاه برای پروازهای زودهنگام یا دیرهنگام فرودگاه شارل دوگل و مناطق اطراف آن دارای تعداد زیادی هتل با سطوح مختلف خدمات و قیمت هستند. این هتل ها شامل گزینه های اقتصادی تا هتل های لوکس برندهای بین المللی می شوند. بسیاری از این هتل ها خدمات شاتل رایگان برای جابجایی مسافران بین هتل و ترمینال های فرودگاه ارائه می دهند. وجود این امکانات اقامتی در نزدیکی فرودگاه راحتی زیادی را برای مسافران فراهم می کند به ویژه کسانی که پروازهای اتصالی طولانی دارند یا نیاز به استراحت قبل یا بعد از سفر دارند. این هتل ها بخشی از اکوسیستم خدمات فرودگاهی گسترده در شارل دوگل را تشکیل می دهند و به تکمیل تجربه سفر مسافران کمک می کنند.
فری شاپ فرودگاه پاریس شارل دوگل
فرودگاه شارل دوگل پاریس دارای بخش های خرید معاف از عوارض (فری شاپ) بسیار گسترده و متنوعی است که یکی از امکانات جذاب برای بسیاری از مسافران محسوب می شود. این فروشگاه ها در ترمینال های مختلف فرودگاه واقع شده اند و طیف وسیعی از محصولات را ارائه می دهند از جمله عطر و لوازم آرایشی نوشیدنی های الکلی تنباکو شیرینی جات شکلات و محصولات لوکس مانند پوشاک جواهرات و ساعت. وجود این فری شاپ های بزرگ به مسافران امکان می دهد تا قبل از پرواز خود خرید کنند و از قیمت های معاف از مالیات بهره مند شوند. این بخش تجاری علاوه بر ارائه خدمات به مسافران منبع درآمد مهمی برای فرودگاه نیز محسوب می شود و نقش مهمی در تجربه کلی مسافران در شارل دوگل ایفا می کند. تنوع محصولات و برندهای موجود در فری شاپ های شارل دوگل آن را به مقصدی جذاب برای خرید تبدیل کرده است.
هواپیمایی جون چه نوع شرکتی بود؟
هواپیمایی جون یک شرکت تابعه و زیرمجموعه گروه ایرفرانس-کی ال ام بود که با هدف ارائه پروازهای مقرون به صرفه تر و با رویکردی جوان پسند به نسل هزاره (افراد ۱۸ تا ۳۵ سال) فعالیت می کرد.
هواپیمایی جون چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟
این شرکت رسماً در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۷ فعالیت های عملیاتی و پروازهای خود را از فرودگاه شارل دوگل پاریس آغاز کرد.
فعالیت هواپیمایی جون چه زمانی متوقف شد؟
فعالیت هواپیمایی جون پس از حدود یک سال و نیم در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ متوقف شد و عملیات و کارکنان آن در شرکت مادر ایرفرانس ادغام شدند.
چرا هواپیمایی جون مسافران جوان را هدف قرار داده بود؟
جون با هدف رقابت با ایرلاین های ارزان قیمت و جذب قشری از مسافران که به دنبال قیمت مناسب امکانات مدرن استفاده از تکنولوژی و تجربه ای غیررسمی تر در سفر هوایی بودند بر مسافران جوان تمرکز کرده بود.
فرودگاه شارل دوگل پاریس در کجا واقع شده است؟
فرودگاه شارل دوگل پاریس در شمال شرقی پاریس در منطقه ایل-دو-فرانس واقع شده و از نظر فنی خارج از محدوده شهری پاریس قرار دارد.
هواپیمایی جون چه تفاوتی با ایر فرانس داشت؟
جون به عنوان برندی با تمرکز بر قیمت های رقابتی خدمات غیررسمی تر (مانند لباس مهمانداران) امکانات دیجیتال بیشتر و منوی خریدنی در پروازهای کوتاه از ایرفرانس که یک شرکت خدمات کامل سنتی تر بود متمایز می شد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هواپیمایی جون در فرودگاه شارل دوگل پاریس آغاز به کار کرد" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هواپیمایی جون در فرودگاه شارل دوگل پاریس آغاز به کار کرد"، کلیک کنید.