کتاب «از شیراز تاحیفا» رونمایی شد

کتاب «از شیراز تاحیفا» رونمایی شد

آیین رونمایی کتاب از «شیراز تاحیفا»، روایتی مستند از تاریخ معاصر و نقدی عالمانه بر آراء و اندیشه های فرقه ضاله بهاییت امروز دوشنبه (7 اسفندماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش مجله راپیدی، اسماعیل شفیعی سروستانی -نویسنده کتاب «از شیراز تاحیفا»- در ابتدای این مراسم با بیان اینکه منشا اصلی و محل صدور فرقه ها، ابلیس است، اظهار کرد: در آستانه آفرینش انسان، شیطان قسم خورد که تمام فرزندان آدم را گمراه کند و پس از رانده شدن از خداوند درخواست کرد به او عمر طولانی دهد که از سوی خداوند پذیرفته نشد و پاسخ آمد عمر تو تا مدت معلوم خواهد بود. منظور از مدت معلوم ظهور حضرت مهدی(عج) است. به همین منظور ابلیس می داند با ظهور امام عصر(عج) پس از غیبت کبری زندگی ش به پایان می رسد، همچنین شیطان می داند صراط  مستقیم و توحید چیست به همین خاطر انسان ها را به سمت فرقه ها می برد.

شفیعی سروستانی در ادامه با بیان اینکه سه نقطه مهم در مورد فرقه ها در تاریخ اسلام وجود دارد، اظهار کرد: ابتدا یک جریان در داخل جهان اسلام رخ می دهد که در صدر اسلام پس از رحلت رسول خدا(ص) وقتی که هنوز پیکر پیامبر(ص) به خاک سپرده نشده بود سقیفه شکل گرفت و شیطان اولین فرقه در جهان اسلام را رقم زد و جریان خلافت مسلمین را برخلاف توصیه پیامبر(ص) به جریان دیگری هدایت کردند که باعث شد بنی امیه و بنی عباس شکل بگیرد و تا به امروز سلسله آنها ادامه داشته باشد. پس در این مسیر صراط مستقیم زیرپا گذاشته شد و سقیفه از صراط مستقیم خارج شد. در این جریان، از سخنان رسول خدا(ص) سرپیچی شد و تعصب، خودخواهی و قدرت طلبی باعث شد اولین فرقه درجهان اسلام شکل بگیرد و تا آغاز ولادت ولی عصر(عج) بنی عباس حاکم بودند و پس از آن هم این حکومت تا قرن دوازدهم ادامه پیدا کرد.

این نویسنده یادآور شد: دومین فرقه سازی در قرن دوازدهم تا سیزدهم رخ می دهد. در سرزمین اسلامی و میان امت اسلامی جریان داخلی را شاهد هستیم که اثرات بیرونی هم دارد و بهاییت، وهابیت و… از آنجا شکل گرفت. در آن زمان جغرافیای جهان اسلام به دو دسته سنی و شیعه تقسیم می شود و در همین زمان بهاییت در شیعه و وهابیت در میان اهل سنت شکل می گیرد. در این میان استعمار پیر هم بی تاثیر در این دو جریان نیست که دایما بر روی جدایی دین از سیاست تاکید دارد زیرا می خواستند جغرافیا فرهنگی دچار تزلل شود.

شفیعی سروستانی ابراز کرد: فرقه های دست ساز استعمار روحیه جهادی نداشته و سکولاریسم را مطرح می کردند که فاقد یک نظریه اجتماعی استوار بود که ماه عسل آن ذلت پذیری بود. ماموریتی که این جریان های نوظهور داشتند ایجاد زخم و شکاف در میان جامعه مسلمین بود و سعی می کردند شبه افکنی را به راه انداخته و سوالات زیادی در ذهن مردم ایجاد کنند. این کار در حال حاضر هم ادامه دارد و امروزه ده ها شبه برای شیعیان وجود دارد و با این کار جوانان از حقایق دینی فاصله می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: نقطه عطف جریان سوم در عصر معاصر است که با دریا دریا شبهات در فرقه ها روبه رو هستیم. در ایران 700 فرقه را شاهد هستیم و این فرقه سازی در عصر معاصر محصول استراتژیک غرب در مقابل اسلام است. همچنین اندیشمندان فرهنگی جهان اسلام از این مساله غفلت داشته و یا با یک خودباختگی روبه رو هستند. در جریان سوم رویکرد خارجی و بیگانه است و فرقه های نوظهور از خیزشی که در دوران معاصر شکل گرفت سوء استفاده کردند و همین امر باعث شد مردم از جهان مدرن و برای برگشت به دین و حقایق دین تلاش کنند که به همین منظور اسلام در صدر همه ادیان قرار گرفت.

این نویسنده – نویسنده- ادامه داد: در همین دوران چهره سخت و سخیف از اسلام نشان داده شد تا کسانی که به اسلام روی آوردند از اسلام دور شوند. القاعده، وهابیت و سلفی ها از این مسیر تلاش کردند خشن ترین چهره از مسلمانان را نشان دهند.

وی در پایان سخن تاکید کرد: غرب یهود و مجامع غربی تصور می کردند به آخر جهان اسلام رسیده ایم. شیطان تلاش کرد از این مسیر باقیمانده مسلمانان را از مسیر خوب جدا کند و کسی به ظهور فکر نکند.

بهاییت را در حد یک فرقه کوچک نبینیم
در بخش دیگری از این مراسم، حمیدرضا اسماعیلی در مورد تفاوت بین فرقه باب و بهاء گفت: طاهره قرهالعین با جریان بهاییت ارتباطی ندارد و بهاییت برای اینکه برای خود تاریخ سازی کند از شخصیت طاهره قرهالعین بهربرداری می کند.  در زمان جریان بابیت طاهره قرهالعین برای خود جایگاهی داشت. در زمان ترور ناصرالدین شاه 10 نفر از بابیت را اعدام می کنند که یکی از آنها طاهره قرهالعین است.
اسماعیلی بیان کرد: حسینعلی که فرقه بهاییت را به راه انداخت، زمانی بود که 70نفر از سران بابیت کشته شده بودند و طاهره قرهالعین هیچ ارتباطی با بهاییت نداشت.
این نویسنده تاکید کرد: موضوع بهاییت در عصر معاصر هم همچنان دامنه دار است و 180 سال از شکل گیری بابیت و 150سال هم از تحولات بهاییت می گذرد.
وی افزود: موضوع بهاییت یک موضوع  زنده در مقابل گلوبالیسم است. حتی چهره های اطلاعاتی آمریکایی ها از گلوبالیس ها گلایه می کنند. دولت های غربی که سرمایه دار معرفی می شوند از سرمایه داران یهودی تامین می شوند.
این نویسنده یادآور شد: سازمان جهانی بهاییت در حال فعالیت است و متاسفانه این موضوع از دید پژوهشگران حوزه بهاییت مغفول مانده است. متاسفانه بر بهاییت به دیده یک فرقه در زمان قاجار و پهلوی نگاه می شود در حالی که آنها امروز به گفته خودشان 180مرکز در سراسر دنیا دارند و یک سازمان منظم با قانون اساسی خودشان هستند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی تصور می کنند که بهاییت یک فرقه چند ده هزار نفر هستند در حالی که به این شکل نیست.
وی در پایان گفت: در مورد تاریخ بهاییت خیلی صحبت نشده است و باید برخی متون ما بازخوانی شود و روایت های گذشته ما از این فرقه کافی نیست.
پایان خبر مجله راپیدی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کتاب «از شیراز تاحیفا» رونمایی شد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کتاب «از شیراز تاحیفا» رونمایی شد"، کلیک کنید.