تصور یک هواپیمای غول پیکر مسافربری یا یک هواگرد کوچک که بدون هیچ ردی در آسمان ناپدید می شود همواره یکی از مرموزترین و نگران کننده ترین معماهای عصر مدرن بوده است. این پدیده نه تنها خانواده های قربانیان را در اندوه و بلاتکلیفی فرو می برد بلکه کنجکاوی و گاهی وحشت عمومی را نیز برمی انگیزد. چگونه ممکن است یک سازه پیچیده و ردیابی شده به سادگی از صفحه رادار محو شود؟ این سوال ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و داستان های بی شماری از پروازهای فراموش نشدنی را در تاریخ هوانوردی رقم زده است. درک علل پشت این ناپدید شدن ها چالش های یافتن هواپیماهای گمشده و درس هایی که از این حوادث آموخته ایم برای روشن شدن ابعاد این پدیده ضروری است. این محتوا به شما کمک می کند تا با مشهورترین پرونده های هواپیماهای گمشده دلایل احتمالی پشت این حوادث نظریه های مطرح شده و روش های جستجو آشنا شوید و دیدگاهی جامع نسبت به این موضوع پیچیده پیدا کنید.

مشهورترین پرونده های هواپیماهای گمشده
تاریخ هوانوردی مملو از پروازهایی است که هرگز به مقصد نرسیدند و سرنوشتشان برای سال ها یا حتی دهه ها در هاله ای از ابهام باقی ماند. این پرونده ها نه تنها به سوژه فیلم ها و کتاب ها تبدیل شده اند بلکه نقطه عطفی در بهبود ایمنی و فناوری های ردیابی در صنعت هوانوردی بوده اند. برخی از این حوادث به دلیل شرایط خاص جغرافیایی تعداد قربانیان یا اسرارآمیز بودن ناپدید شدن شهرت جهانی پیدا کرده اند و همچنان پس از گذشت سال ها موضوع بحث و بررسی کارشناسان و عموم مردم هستند. بررسی این موارد به ما کمک می کند تا با چالش های پیش رو در جستجو و یافتن هواپیماهای گمشده و همچنین با انواع سناریوهایی که می توانند منجر به چنین حوادثی شوند بیشتر آشنا شویم.
پرواز MH370 مالزی
یکی از جدیدترین و در عین حال مرموزترین پرونده های ناپدید شدن هواپیما در تاریخ مربوط به پرواز شماره ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی (MH370) است. این هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۴ با ۲۳۹ سرنشین و خدمه از کوالالامپور عازم پکن بود که پس از حدود یک ساعت از پرواز از صفحه رادار محو شد. علی رغم تلاش های بین المللی گسترده و بی سابقه که بخش های وسیعی از اقیانوس هند را پوشش داد بدنه اصلی هواپیما هرگز پیدا نشد. تنها بخش هایی از لاشه هواپیما عمدتاً قطعات بال و بدنه در سواحل مختلف اقیانوس هند کشف شد که تأیید کرد پرواز بر فراز آب سقوط کرده است. معمای ناپدید شدن ناگهانی و تغییر مسیر احتمالی هواپیما بدون ارسال هیچ پیام اضطراری همچنان یکی از بزرگترین چالش ها برای محققان و متخصصان هوانوردی باقی مانده است.
پرواز ۱۹ در مثلث برمودا
پرواز ۱۹ مجموعه ای از پنج هواپیمای بمب افکن نیروی دریایی ایالات متحده بود که در تاریخ ۵ دسامبر ۱۹۴۵ در حین یک پرواز آموزشی بر فراز منطقه مثلث برمودا در اقیانوس اطلس ناپدید شدند. این پرواز شامل ۱4 نفر خدمه بود. پس از قطع ارتباط با پایگاه یک هواپیمای دریایی بزرگ (Marinier) با ۱۳ سرنشین برای جستجوی آن ها اعزام شد که آن هواپیما نیز هرگز بازنگشت. مجموعاً ۲۷ نفر در این حادثه جان باختند و هیچ اثری از هواپیماها یا سرنشینان آن ها پیدا نشد. این واقعه یکی از دلایل اصلی شهرت یافتن منطقه مثلث برمودا به عنوان مکانی اسرارآمیز برای ناپدید شدن هواپیماها و کشتی ها شد اگرچه توضیحات رسمی نیروی دریایی آمریکا این ناپدید شدن را به ترکیبی از خطای ناوبری و شرایط آب و هوایی نسبت می دهد.
معمای ناپدید شدن آملیا ارهارت
آملیا ارهارت خلبان پیشگام آمریکایی در سال ۱۹۳۷ در حین تلاش برای اولین پرواز دور دنیا از مسیر خط استوا به همراه ناوبر خود فرد نونان ناپدید شد. هواپیمای آن ها یک لاکهید مدل ۱۰ الکترا پس از برخاستن از لائه گینه نو به سمت جزیره هاولند در اقیانوس آرام مرکزی در حرکت بود که ارتباط رادیویی قطع شد و هرگز به مقصد نرسید. عملیات جستجوی گسترده ای توسط نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات متحده انجام شد اما هیچ اثری از هواپیما یا سرنشینان آن پیدا نشد. سرنوشت آملیا ارهارت یکی از پایدارترین معماهای تاریخ هوانوردی باقی مانده و فرضیه های متعددی از جمله سقوط در دریا فرود اضطراری در جزیره ای دورافتاده یا حتی اسارت توسط نیروهای ژاپنی مطرح شده است.
پرونده های تاریخی دیگر
علاوه بر موارد مشهور تاریخ هوانوردی شاهد ناپدید شدن هواپیماهای دیگری نیز بوده است که هر یک معمای خاص خود را دارند. به عنوان مثال پرونده هواپیمای استار داست (Star Dust) یک هواپیمای مسافربری بریتانیایی که در سال ۱۹۴۷ بر فراز کوه های آند در آمریکای جنوبی ناپدید شد و لاشه آن تنها پس از بیش از ۵۰ سال در سال ۱۹۹۸ کشف گردید. یا پرونده پرواز شماره ۷۳۹ خطوط هوایی فلایینگ تایگر (Flying Tiger Line Flight 739) که در سال ۱۹۶۲ با ۹۳ سرباز آمریکایی و ۳ خدمه بر فراز اقیانوس آرام ناپدید شد و هیچ اثری از آن یافت نشد. این موارد نشان می دهند که ناپدید شدن های مرموز هواپیماها پدیده ای محدود به یک منطقه خاص یا دوره زمانی مشخص نیست و در نقاط مختلف جهان و در دهه های متفاوت رخ داده است.
دلایل احتمالی ناپدید شدن هواپیماها
ناپدید شدن یک هواپیما معمولاً نتیجه یک عامل واحد نیست بلکه اغلب ترکیبی از چندین عامل است که در کنار هم منجر به یک فاجعه می شوند. بررسی دقیق شرایط هر پرواز گمشده با در نظر گرفتن تمام شواهد موجود برای شناسایی علت یا علل احتمالی ضروری است. این عوامل می توانند شامل مسائل فنی خطاهای انسانی شرایط محیطی یا حتی اقدامات عمدی باشند. درک این دلایل احتمالی به متخصصان کمک می کند تا پروتکل های ایمنی را بهبود بخشند و از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری کنند. تحقیقات در مورد هواپیماهای گمشده معمولاً بسیار پیچیده و زمان بر است به خصوص زمانی که هیچ اثری از لاشه هواپیما یا جعبه های سیاه پیدا نشود.
نقص فنی و خطای انسانی
نقص فنی یکی از دلایل شایع سقوط هواپیماها است اما می تواند منجر به ناپدید شدن کامل نیز شود به خصوص اگر نقص در سیستم های ارتباطی یا ناوبری رخ دهد و هواپیما در منطقه ای دورافتاده یا بر فراز آب سقوط کند. خرابی موتورها مشکلات ساختاری یا نقص در سیستم های کنترل پرواز می توانند منجر به از دست دادن کنترل هواپیما شوند. خطای انسانی نیز عامل مهمی است. اشتباهات خلبان در واکنش به شرایط اضطراری تصمیم گیری نادرست یا خستگی می توانند پیامدهای فاجعه باری داشته باشند. همچنین خطاهای تیم نگهداری و تعمیر یا کنترل ترافیک هوایی نیز می توانند در زنجیره حوادثی که منجر به ناپدید شدن می شوند نقش داشته باشند. ترکیب نقص فنی و خطای انسانی اغلب در تحلیل نهایی حوادث هوایی مشاهده می شود.
شرایط آب و هوایی شدید
شرایط آب و هوایی نامساعد می تواند به طور قابل توجهی بر ایمنی پرواز تأثیر بگذارد و در موارد شدید منجر به سقوط یا ناپدید شدن هواپیما شود. طوفان های شدید رعد و برق تلاطم شدید هوا (توربولانس) تشکیل یخ روی بال ها و بدنه هواپیما و دید کم ناشی از مه یا بارش سنگین همگی می توانند چالش های جدی برای خلبانان ایجاد کنند. در شرایط آب و هوایی بسیار شدید هواپیما ممکن است کنترل خود را از دست بدهد یا به دلیل آسیب های ساختاری دچار مشکل شود. همچنین شرایط آب و هوایی می تواند بر عملکرد سیستم های ناوبری و ارتباطی تأثیر بگذارد و ردیابی هواپیما را دشوار سازد که این امر احتمال ناپدید شدن آن را افزایش می دهد به خصوص بر فراز اقیانوس ها یا مناطق کوهستانی صعب العبور.
اقدامات غیرقانونی و تروریستی
اگرچه کمتر رایج است اما اقدامات عمدی و غیرقانونی نیز می توانند منجر به ناپدید شدن هواپیماها شوند. این اقدامات می توانند شامل هواپیماربایی (هایجک) خرابکاری عمدی توسط یکی از سرنشینان یا خدمه یا حمله تروریستی باشند. در این سناریوها هواپیما ممکن است به عمد از مسیر خود منحرف شده و در مکانی دورافتاده سقوط کند یا توسط ربایندگان به محل نامعلومی برده شود. پرونده هایی مانند حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که در آن هواپیماها به عنوان ابزار حمله استفاده شدند نمونه هایی از این نوع حوادث هستند اگرچه در آن موارد سرنوشت هواپیماها مشخص شد. با این حال در برخی پرونده های ناپدید شدن مرموز احتمال خرابکاری یا اقدامات عمدی به عنوان یکی از فرضیه ها مورد بررسی قرار می گیرد به خصوص اگر شواهد دیگری برای توضیح حادثه وجود نداشته باشد.
ناوبری نادرست و گم شدن مسیر
خطاهای ناوبری به ویژه در دوران قبل از پیشرفت فناوری های نوین ردیابی و موقعیت یابی جهانی (GPS) یکی از دلایل اصلی گم شدن هواپیماها بود. خلبانان ممکن بود به دلیل محاسبات اشتباه خرابی ابزارهای ناوبری یا عدم آگاهی از موقعیت دقیق خود از مسیر اصلی منحرف شوند. این انحراف از مسیر می تواند منجر به پرواز بر فراز مناطق ناشناخته اتمام سوخت یا برخورد با موانع طبیعی مانند کوه ها شود. حتی با وجود فناوری های پیشرفته امروزی خطاهای نرم افزاری اطلاعات نادرست در نقشه ها یا عدم استفاده صحیح از تجهیزات ناوبری همچنان می توانند منجر به گم شدن مسیر شوند. پرواز بر فراز مناطق وسیع و خالی از سکنه مانند اقیانوس ها یا قطب ها خطر گم شدن مسیر و دشواری یافتن هواپیما را در صورت بروز مشکل افزایش می دهد.
نظریه ها و فرضیه ها
زمانی که یک هواپیما بدون هیچ ردی ناپدید می شود و دلایل واضحی برای آن یافت نمی شود زمینه برای شکل گیری نظریه ها و فرضیه های مختلف از علمی ترین تا کاملاً تخیلی فراهم می شود. این نظریه ها تلاش می کنند تا خلاء اطلاعاتی موجود را پر کنند و پاسخی برای این معماهای پیچیده ارائه دهند. برخی از این فرضیه ها بر پدیده های طبیعی ناشناخته تمرکز دارند در حالی که برخی دیگر ریشه در سوءظن نسبت به اقدامات عمدی پنهان یا توطئه های گسترده دارند. این نظریه ها اگرچه گاهی فاقد شواهد محکم هستند اما نشان دهنده نیاز انسان به درک و توضیح پدیده های غیرقابل توضیح هستند و به بخشی از فرهنگ عامه در مورد هواپیماهای گمشده تبدیل شده اند.
مثلث برمودا و پدیده های ناشناخته
منطقه مثلث برمودا در شمال غربی اقیانوس اطلس به دلیل تعداد بالای گزارش ها از ناپدید شدن کشتی ها و هواپیماها به یک نماد برای پدیده های اسرارآمیز تبدیل شده است. فرضیه های مختلفی برای توضیح این ناپدید شدن ها در این منطقه مطرح شده است که برخی از آن ها شامل پدیده های طبیعی غیرعادی مانند میدان های مغناطیسی قوی که باعث اختلال در قطب نما می شوند انتشار گاز متان از کف دریا که می تواند باعث غرق شدن کشتی ها شود یا امواج بزرگ و ناگهانی هستند. فرضیه های تخیلی تر نیز شامل فعالیت های فرازمینی پورتال های زمانی یا فضایی یا فناوری های پنهان دولتی می شوند. با این حال اکثر تحقیقات رسمی و کارشناسان معتقدند که تعداد حوادث در این منطقه نسبت به حجم بالای ترافیک دریایی و هوایی آن غیرعادی نیست و بیشتر ناپدید شدن ها قابل توضیح با دلایل معمولی مانند شرایط آب و هوایی شدید خطای انسانی یا نقص فنی هستند.
فرضیه های توطئه
در بسیاری از پرونده های ناپدید شدن هواپیما به خصوص مواردی مانند پرواز MH370 که شواهد کمی از سرنوشت نهایی هواپیما در دسترس است فرضیه های توطئه شکل می گیرند. این فرضیه ها اغلب شامل این ایده هستند که دولت ها سازمان های اطلاعاتی یا گروه های قدرتمند دیگر در پنهان کردن حقیقت دست دارند. برخی از این فرضیه ها برای MH370 شامل ربوده شدن هواپیما توسط نیروهای نظامی یک کشور خاص سرنگونی عمدی هواپیما یا حتی فرود آن در مکانی مخفی هستند. این نظریه ها معمولاً بر اساس شواهد غیرمستقیم تناقضات در اطلاعات رسمی یا عدم اعتماد به مقامات شکل می گیرند. اگرچه فرضیه های توطئه اغلب فاقد شواهد قابل اثبات هستند اما در غیاب توضیحات کامل و شفاف به سرعت در فضای عمومی منتشر می شوند و به بخشی از روایت پیرامون حوادث گمشده تبدیل می شوند.
جستجو و یافتن هواپیماهای گمشده
عملیات جستجو برای یافتن یک هواپیمای گمشده یکی از پیچیده ترین و پرهزینه ترین عملیات ها در سطح بین المللی است. این عملیات معمولاً شامل هماهنگی بین چندین کشور سازمان نظامی و نهادهای غیردولتی می شود و می تواند هفته ها ماه ها یا حتی سال ها به طول انجامد. موفقیت در یافتن هواپیمای گمشده به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله محل احتمالی سقوط شرایط جغرافیایی منطقه شرایط آب و هوایی در زمان جستجو و فناوری های در دسترس. هدف اصلی این عملیات یافتن لاشه هواپیما و به ویژه جعبه های سیاه (ضبط کننده صدای کابین خلبان و ضبط کننده اطلاعات پرواز) است که حاوی اطلاعات حیاتی برای تعیین علت حادثه هستند.
چالش های عملیات جستجو
عملیات جستجو برای هواپیماهای گمشده با چالش های فراوانی روبرو است. یکی از بزرگترین چالش ها وسعت مناطق جستجو است. یک هواپیما می تواند در هر نقطه ای از مسیر پروازی خود دچار مشکل شود و اگر این مسیر بر فراز اقیانوس های وسیع جنگل های انبوه کوهستان های صعب العبور یا مناطق قطبی باشد تعیین محل دقیق سقوط بسیار دشوار می شود. شرایط آب و هوایی نامساعد می تواند عملیات جستجوی هوایی و دریایی را مختل کند. همچنین عمق زیاد آب در مناطق اقیانوسی می تواند یافتن لاشه هواپیما را با استفاده از سونار و تجهیزات زیرآبی بسیار چالش برانگیز سازد. گذشت زمان نیز یک عامل مهم است؛ هرچه زمان بیشتری بگذرد احتمال یافتن لاشه یا بقایای حیاتی کاهش می یابد و شواهد ممکن است توسط عوامل طبیعی از بین بروند یا جابجا شوند.
فناوری های مورد استفاده در جستجو
فناوری نقش حیاتی در عملیات جستجو و یافتن هواپیماهای گمشده ایفا می کند. در مرحله اولیه از ماهواره ها برای بررسی تصاویر مناطق وسیع در جستجوی بقایای احتمالی استفاده می شود. هواپیماهای گشت زنی با رادارهای پیشرفته نیز برای پوشش سریع مناطق بزرگ به کار گرفته می شوند. در جستجوهای دریایی از سونار برای نقشه برداری از بستر دریا و شناسایی اشیاء غیرعادی استفاده می شود. وسایل نقلیه زیرآبی خودکار (AUVs) و وسایل نقلیه هدایت پذیر از راه دور (ROVs) با دوربین ها و حسگرهای پیشرفته برای بررسی دقیق تر بستر دریا در مناطقی که سونار ناهنجاری هایی را نشان داده است به کار می روند. همچنین دستگاه های ردیاب جعبه سیاه (Ping Locator) برای شناسایی سیگنال های فرستاده شده توسط جعبه های سیاه استفاده می شوند اگرچه باتری این فرستنده ها عمر محدودی دارد.
نمونه های هواپیماهای گمشده که بعدها پیدا شدند
برخی از هواپیماهایی که زمانی گمشده تلقی می شدند پس از گذشت سال ها یا حتی دهه ها پیدا شده اند. کشف لاشه هواپیمای استار داست (Star Dust) در کوه های آند پس از بیش از ۵۰ سال نمونه ای از این موارد است. همچنین بخش هایی از لاشه هواپیمای پرواز شماره ۴۴۷ خطوط هوایی ایر فرانس (Air France Flight 447) که در سال ۲۰۰۹ بر فراز اقیانوس اطلس سقوط کرد پس از حدود دو سال جستجو در عمق زیاد دریا پیدا شد و امکان بازیابی جعبه های سیاه و تعیین علت حادثه را فراهم کرد. کشف قطعاتی از پرواز MH370 در سواحل اقیانوس هند نیز نمونه دیگری است که نشان می دهد حتی در پرونده های بسیار پیچیده ممکن است پس از گذشت زمان شواهدی از هواپیمای گمشده پیدا شود هرچند ممکن است بدنه اصلی هرگز یافت نشود.
درس ها و تغییرات در صنعت هوانوردی
هر حادثه ناپدید شدن هواپیما به خصوص مواردی که سرنوشت آن ها برای مدت طولانی نامعلوم باقی می ماند درس های مهمی برای صنعت هوانوردی به همراه دارد. این حوادث منجر به بازنگری در پروتکل های ایمنی بهبود فناوری های ارتباطی و ردیابی و تقویت مقررات بین المللی می شوند. پس از حوادثی مانند ناپدید شدن MH370 تلاش ها برای بهبود سیستم های ردیابی هواپیماها در زمان واقعی افزایش یافت تا موقعیت هواپیماها در تمام طول پرواز حتی بر فراز اقیانوس ها مشخص باشد. همچنین استانداردها برای مدت زمان ضبط اطلاعات در جعبه های سیاه و عمر باتری فرستنده های زیرآبی آن ها مورد بازنگری قرار گرفت. این تغییرات با هدف کاهش احتمال ناپدید شدن بدون ردیابی و تسهیل عملیات جستجو و نجات در صورت وقوع حوادث مشابه در آینده انجام می شوند و به افزایش کلی ایمنی در سفرهای هوایی کمک می کنند.
آمار و حقایق درباره هواپیماهای گمشده
با وجود پیشرفت های چشمگیر در فناوری هوانوردی و ردیابی همچنان تعداد اندکی از هواپیماها در طول تاریخ به طور کامل ناپدید شده اند و سرنوشت آن ها نامعلوم باقی مانده است. آمار دقیق این هواپیماها متفاوت است اما تخمین زده می شود که ده ها هواپیمای بزرگ و تعداد بیشتری هواپیمای کوچک در طول دهه ها ناپدید شده اند که هرگز پیدا نشده اند. مناطقی با چالش های جغرافیایی خاص مانند اقیانوس های وسیع جنگل های انبوه مناطق کوهستانی دورافتاده و مناطق با شرایط آب و هوایی متغیر احتمال ناپدید شدن بدون ردیابی را افزایش می دهند. مثلث برمودا به دلیل شهرت تاریخی خود در این زمینه مطرح است اما مناطق دیگری مانند بخش هایی از اقیانوس آرام و مناطق قطبی نیز شاهد ناپدید شدن هایی بوده اند. با این حال باید توجه داشت که با توجه به میلیاردها پروازی که سالانه در سراسر جهان انجام می شود ناپدید شدن کامل هواپیماها پدیده ای بسیار نادر است و سفرهای هوایی همچنان یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل محسوب می شوند.
مشهورترین هواپیمای گمشده در تاریخ کدام است؟
پرواز MH370 مالزی به دلیل ابعاد وسیع جستجو و معمای حل نشده اش در سال های اخیر بسیار مشهور شده است. پرونده هایی مانند پرواز ۱۹ در مثلث برمودا و ناپدید شدن آملیا ارهارت نیز شهرت تاریخی زیادی دارند.
آیا پرواز MH370 تاکنون پیدا شده است؟
خیر بدنه اصلی پرواز MH370 با ۲۳۹ سرنشین هنوز پیدا نشده است. تنها قطعاتی از لاشه هواپیما در سواحل مختلف اقیانوس هند کشف شده است.
چه تعداد هواپیما تاکنون برای همیشه گمشده باقی مانده اند؟
تعداد دقیق هواپیماهای گمشده ای که هرگز پیدا نشده اند مشخص نیست اما تخمین زده می شود شامل ده ها هواپیمای بزرگ و تعداد بیشتری هواپیمای کوچک در طول تاریخ هوانوردی باشند.
چه مناطقی در جهان بیشترین آمار ناپدید شدن هواپیماها را دارند؟
مناطق وسیع اقیانوسی مانند اقیانوس اطلس (به خصوص منطقه مثلث برمودا) و اقیانوس آرام و همچنین مناطق کوهستانی و جنگلی دورافتاده به دلیل چالش های جستجو آمار بیشتری از ناپدید شدن های حل نشده دارند.
آیا مثلث برمودا واقعاً باعث ناپدید شدن هواپیماها می شود؟
اکثر کارشناسان معتقدند که ناپدید شدن ها در مثلث برمودا قابل توضیح با دلایل معمولی مانند شرایط آب و هوایی خطای انسانی و نقص فنی هستند و تعداد حوادث آن نسبت به حجم ترافیک طبیعی نیست.
عملیات جستجو برای هواپیماهای گمشده چقدر طول می کشد؟
مدت زمان عملیات جستجو بسیار متفاوت است و می تواند از چند روز تا چند سال یا حتی دهه ها طول بکشد بسته به محل احتمالی سقوط شرایط محیطی و منابع در دسترس.
تفاوت بین گم شدن و سقوط هواپیما چیست؟
سقوط به معنای برخورد هواپیما با زمین یا آب است که معمولاً منجر به یافتن لاشه می شود. گم شدن به وضعیتی اطلاق می شود که هواپیما از سیستم های ردیابی محو شده و محل و سرنوشت آن نامعلوم باقی می ماند که ممکن است ناشی از سقوطی باشد که قابل ردیابی یا یافتن نیست.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هواپیماهای گمشده Lost Airplanes" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هواپیماهای گمشده Lost Airplanes"، کلیک کنید.