موعد پرداخت جریمه های رانندگی تغییر کند/پیشنهاد صدور مجوز سالانه تردد به شرط پرداخت جریمه ها

موعد پرداخت جریمه های رانندگی تغییر کند/پیشنهاد صدور مجوز سالانه تردد به شرط پرداخت جریمه ها

یک متخصص حوزه ترافیک معتقد است که مبالغ جرایم رانندگی باید به گونه ای باشد که بازدارندگی ایجاد کند. همچنین موعد پرداخت جریمه ها باید تغییر کند و راننده هر سال موظف به پرداخت آن باشد.

محمدرضا مهماندار در گفت وگو با مجله راپیدی،  با اشاره به لازمه های داشتن ترافیک منظم شهری گفت: برای اینکه ما بتوانیم ترافیک منظمی در سطح شهرها و جاده های کشور داشته باشیم و پیامدهای ناشی از ترافیک را کاهش دهیم؛ نیازمند رعایت چند نکته هستیم. نکته اول این است که میزان جریمه ها باید بازدارنده باشد، به این معنا که فرد به خاطر آن مبلغ، از انجام آن تخلف منصرف شود. نکته دوم این است که ما باید پلیس قوی و نیرومندی برای اجرا و اعمال قانون داشته باشیم. امروزه با گسترش شهرها و افزایش تعداد خودروها پلیس باید به روزترین تجهیزات و ابزار الکترونیکی را برای تشخیص و ثبت جریمه و اعمال قانون به موقع در اختیار داشته باشد.  

مهماندار با بیان اینکه سومین نکته، فرهنگ سازی و آموزش همگانی رانندگی است؛ گفت: به نظر من آموزش های فراگیری رانندگی باید قوی تر شود. همچنین پس از دریافت گواهینامه نیز باید افراد آموزش ببینند و این آموزش ها فقط هنگام دریافت گواهینامه به پایان نرسد.

وی با اشاره به اهمیت اثرگذاری مبالغ جریمه ها افزود: در علم حقوق نیز به این مسیله اشاره شده است که باید تناسبی بین جرم و مجازات وجود داشته باشد. به این معنا که اگر در رانندگی مبالغ جرایم کافی نباشد، می تواند متخلف را به انجام آن تخلف تشویق کند و هیچ بازدارندگی نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین باید میان تخلف و مجازات آن یک تناسبی باید وجود داشته باشد که فرد را از انجام آن تخلف منصرف کند.

مبلغ فعلی جرایم رانندگی بازدارنده نیست

جرایم رانندگی براساس ارزش پول ملی و تورم افزایش پیدا کند

رییس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان جرایم بازدارنده است یا خیر؛ ادامه داد: به نظر من مبالغ جرایم درحال حاضر بازدارنده نیست؛ زیرا سالیان سال است که مبالغ افزایش نیافته است و به عنوان مثال، پارک ممنوع که امروزه یکی از بزرگترین معضلات در شهرهای بزرگ است 40 هزار تومان جریمه دارد. این جریمه به اندازه کافی نیست بنابراین رانندگان ممکن است در محل های ممنوع خودروی خود را پارک کنند و حاضر باشد جریمه را نیز پرداخت کنند اما خودروی خود را به محلی دورتر برای پارک نبرند.

مهماندار گفت: معتقدم باید بر اساس ارزش پول ملی و تورمی که در کشور وجود دارد؛ میزان مبالغ جریمه ها تغییر پیدا کند. به طور مثال میزان جرایم باید به نحوی باشد که اگر راننده ای به ذهنش خطور کرد قوانین را زیر پا بگذارد و مثلا سرعت خود را از حد مجاز بیشتر کند؛ وقتی به مجازات این جرم، یعنی همان مبلغ جریمه تخلف به عنوان عاقبت کارش فکر کند؛ از انجام این جرم منصرف شود. مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی باید به گونه ای باشد که برای راننده انجام هر تخلفی، اصلا صرف اقتصادی نداشته باشد تا اینگونه جرایم به معنای واقعی کلمه، بازدارنده شوند.

موعد پرداخت جریمه ها باید تغییر کند 

فرمانده پیشین پلیس راه کشور با بیان اینکه تنها مبلغ جریمه ملاک بازدارندگی کامل نیست؛ ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشت که علاوه بر مبلغ جریمه، زمان  بازپرداخت آن نیز اهمیت دارد. به این معنا که اگر راننده مجبور باشد در یک زمان مناسب و معین، جریمه خود را پرداخت کند؛ این مسیله نیز می تواند به بازدارندگی کمک کند. اما درحال حاضر ما شاهد هستیم که افراد جریمه های خود را سال ها بعد پرداخت می کنند یا تا هنگام فروش خودروی خود مجبور به پرداخت جریمه ها نیستند که این مسیله باعث کاهش اثر جرایم می شود.

وی با اشاره به اینکه پلیس نیازمند دستگاه های پیشرفته تر برای اعمال قانون است؛ افزود: پلیس باید به تجهیزات پیشرفته مجهز باشد تا بتواند به موقع، به رفتار همه رانندگان نظارت داشته باشد زیرا در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که رانندگان چندین تخلف را انجام می دهند اما پلیس ندیده یا نتوانسته به موقع قانون را اجرا کند بنابراین پلیس باید بتواند بر رفتار همه رانندگان نظارت کافی داشته باشد.  

این متخصص ترافیک معتقد است تنها افزایش میزان مبالغ جرایم رانندگی برای کنترل نظم ترافیکی کافی نیست و باید در قوانین زمان و نحوه پرداخت این مبالغ نیز تجدیدنظری صورت گیرد تا بازدارندگی تحقق پیدا کند.

پیشنهاد صدور مجوز سالانه تردد برای هر خودرو

مهماندار درباره راهکار سایر کشورها درباره زمان پرداخت جریمه های رانندگی نیز گفت: در برخی کشورها این سازوکار طراحی شده است که هر ساله همزمان با پرداخت مالیات، افراد تمام بدهی های خود را با دولت، مانند جرایم راهنمایی و رانندگی تسویه کنند.   از آنجایی که در کشور ما برخی افراد برای پرداخت مالیات مستقیما اقدام نمی کنند و از حقوق افراد این مبلغ کسر می شود، می توان از روش دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال می توان هر ساله برای هر پلاک، مجوز تردد صادر کرد. این مجوز به این معناست که راننده یا مالک خودرو، برای دریافت مجوز تردد، هر سال تمام جریمه ها و سایر هزینه های خودرو را پرداخت می کند.

رییس سابق پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با انجام این روش علاوه بر پرداخت جریمه ها می توان از دریافت معاینه فنی و انجام بیمه خودرو نیز اطمینان حاصل کرد. به نظر من اگر ابزارهای پلیس برای تشخیص جرایم تکمیل شود، حتی اگر میزان جرایم کم نیز باشد اما نحوه پرداخت آن مشخص باشد؛ بازدارندگی جرایم نیز رعایت می شود.  

در همین زمینه بخوانید:

آیا مبلغ جرایم رانندگی افزایش پیدا کرد؟

آیا جرایم رانندگی واقعا 500 برابر می شود؟

نجات جان 3500 نفر با افزایش مبلغ جریمه های رانندگی

وی افزود: اگر پلیس با جرایم کوچک رانندگان برخورد کند؛ افراد به خود اجازه نمی دهند جرایم بزرگ تری در جاده ها مرتکب شوند که تصادفات شدیدی را رقم بزنند.

پایان خبر مجله راپیدی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "موعد پرداخت جریمه های رانندگی تغییر کند/پیشنهاد صدور مجوز سالانه تردد به شرط پرداخت جریمه ها" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "موعد پرداخت جریمه های رانندگی تغییر کند/پیشنهاد صدور مجوز سالانه تردد به شرط پرداخت جریمه ها"، کلیک کنید.