طب سنتی برای کبد چرب گرید 2

کبد یکی از عضوهای مهم و حساس بدن است که مراقبت ویژه ای می طلبد. کم کاری یا از کار افتادن کبد عوارض جدی و خطرناکی برای سلامت بدن به دنبال خواهد داشت. عادات غذایی نادرست و سبک زندگی غلط، ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهند. بیماری کبد چرب با درد و ناراحتی شکمی ظاهر شده و کم کم به تب، حالت تهوع و خونریزی داخلی تبدیل می شود. طب سنتی روش های درمانی مختلفی برای رفع علایم کبد چرب دارد که در ادامه با پکیج کبد چرب دکتر بیز  آشنا می شویم. یادتان باشد که با وجود تمامی راه های درمانی که در این مطلب ذکر می کنیم بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به پزشکان متخصص ما، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

طب سنتی برای کبد چرب گرید 2

بیماری کبد چرب چیست؟

جذب مواد غذایی ضروری و دفع مواد زاید از بدن بر عهده کبد است. این اندام حیاتی به صورت طبیعی چربی دارد، اما اگر به واسطه عادات غذایی ناسالم یا عوامل ژنتیکی، میزان چربی انباشته شده در کبد بیشتر از حد لازم شود، بیماری کبد چرب به وجود می آید که در علم پزشکی به آن هپاتیک استیاتوز می گویند. به طور کلی کبد چرب دو نوع دارد:

  • کبد چرب الکلی (ALD): زیاده روی در مصرف نوشیدنی های الکلی عامل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی است که با قطع مصرف بهبود می یابد. کبد چرب الکلی خود به سه نوع ورم کبد، هپاتیتیس الکلی و سیروز الکلی تقسیم می شود. وجود درد در قسمت بالا و سمت راست پهلو نشانه ورم کبد است که با قطع مصرف الکل، علایم رفع می شوند. در صورتی که مصرف الکل همچنان ادامه داشته باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت الکلی بیشتر می شود. وخیم ترین نوع کبد چرب الکلی هم سیروز الکلی است که بیمار را با خونریزی داخلی ورم شکمی راهی بیمارستان می کند.
  • کبد چرب غیرالکلی (NAFLD): کبد چرب غیرالکلی بر دو نوع کبد چرب ساده و استیاتوهپاتیت غیرالکلی است. کبد چرب ساده بیماری زیاد جدی و خطرناکی نیست و صرفاً با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییرات جزیی در عادات زندگی قابل پیشگیری و درمان است، اما استیتوهپاتیتیس غیرالکلی از نوع خطرناک بوده و حاکی از التهاب ساختار سلولی کبد است. در صورتی که رفع نشود به از کار افتادگی یا کم کاری حاد کبدی (سیروز)، فیبروز (آسیب جداره کبد) و یا حتی سرطان کبد تبدیل خواهد شد.

علل چرب شدن کبد چیست؟

عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی ناسالم از علل اصلی کبد چرب محسوب می شوند. از دیگر علل چرب شدن کبد می توان به چاقی، دیابت، فاکتورهای محیطی، چربی خون بالا و میکروب های دستگاه گوارش اشاره کرد. بر اساس آموزه های طب سنتی اگر مزاج اصلی کبد که گرم و مرطوب است به هم بخورد باعث ناراحتی کبد می شود. پرخوری، زیاده روی در مصرف نوشیدنی های گازدار، شیرینیجات، نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از غذای گرم، و افراط در مصرف گوشت قرمز از جمله عواملی هستند که باعث بر هم خوردن مزاج طبیعی کبد و سردی کبد می شوند. مصرف زیاد نمک، چربی و هضم نامناسب به عنوان عوامل بروز نشانه های بیماری کبد چرب در طب سنتی عنوان شده اند.

درمان کبد چرب با طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی روش های درمان خانگی مفیدی برای رفع مشکل کبد چرب دارد. به علاوه اینکه مصرف داروهای گیاهی و درمان کبد چرب با طب سنتی از روش های درمانی پرطرفدار برای پیشگیری و رفع این بیماری مرگبار هستند، چراکه طب سنتی و داروهای گیاهی معمولاً درد و عوارض کمتری به نسبت روش های درمانی دارویی دارند. نخستین اقدام برای درمان کبد چرب با طب سنتی، تغییر در عادات و رژیم غذایی، کاهش مصرف گوشت و چربی، و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات است. شما می توانید با مراجعه به دکتر طب سنتی بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید.

مصرف سبزیجات تازه مثل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه، سیب، آبغوره، پیاز، لیموترش، سیب، سیر، کم کردن مصرف گوشت و جایگزین کردن پروتیین های گیاهی مانند سویا در رژیم غذایی روزانه از جمله دستورات اصلاح تغذیه برای پیشگیری و درمان کبد چرب با  طب سنتی هستند. طب سنتی همچنین نوشیدن آب بین غذا را به شدت رد می کند. یکی از روش های درمانی گیاهی برای رفع این بیماری کشنده، درمان کبد چرب با عرقیات است. عرق خارشتر، عرق بید، عرق کاسنی، و عرق شاه تره از جمله توصیه های خوراکی طب سنتی برای درمان کبد چرب با عرقیات هستند. مصرف دو تا سه بار زنجبیل تازه در هفته باعث می شود که با افزایش متابولیسم، بدن جذب چربی کمتری داشته باشد. مصرف ادویه ها هم برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می شود از جمله شیوه درمان خانگی کبد چرب با زردچوبه که باعث پاکسازی کبد می شود.

درمان کبد چرب

  1. پیش از هر چیز تغذیه تان را اصلاح کنید.
  2. غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم را با هم نخورید. مثلا همراه با ماست غذاهای خیلی گرم نخورید و غذاهای سرد همراه با غذاهای گرم را حذف کنید.
  3. آب و مایعات سرد را بین غذا ننوشید.
  4. خوردن آب یخ یا غذای سرد بعد از غذای گرم ممنوع است. مثلا سوسیس و کالباس چون همراه با ادویه جات است، باعث تشنگی می شود و خیلی از افراد آن را با نوشیدنی می خورند که کاملا اشتباه است.

پیشگیری و درمان کبد چرب با طب سنتی

گوارش درست یکی از راه های پیش گیری از کبد چرب است. برای مثال جویدن درست لقمه کمک بسیار بزرگی برای پیش گیری است. به صورت نه افراط (60بار جویدن) نه تفریط (نجویده قورت دادن). دمنوش شاهتره مصفی خون  طعم دلنشینی دارد و اصلا دهان را تلخ نمی کند

کبد چرب و آب یخ

مصرف نکردن از آب یخ و کلیه غذاهای خیلی سرد مثل بستنی موثر است. البته نمی شود گفت اصلا بستنی نخوریم، بلکه بستنی محلول بخوریم، مثل آب هویج بستنی یا بستنی که کمی آب شده و رو به خنکی است، میل کنید و آرام آرام از آن بخورید که سردی یخ آن حنجره و معده را درگیر نکند.

آب را سعی کنیم با دمای معمولی مصرف کنیم. علت اینکه بعد از بستنی خوردن تشنگی ما زیاد می شود و میل به خوردن آب داریم یا وقتی تشنه هستیم و آب یخ می خوریم و دوباره میل به خوردن آب یخ داریم، چیزی نیست جز اینکه صفرای معلق در کبد، به سمت جداره نزدیک و به معده فراخوان می شود.

در نتیجه حرارت در معده دوچندان شده و دوباره این میل زیاد می شود. ولی وقتی آب در درجه حرارت خنک (نه گرم نه یخ) نوشیده شود، تشنگی فروکش می کند.

چون همراه با آب گرم رطوبت می آید و حرارت بیشتری را جذب نمی کند. بلکه این رطوبت، صفرای موجود را پاک کرده و صفرای معلق در کبد را فراخوان نمی کند.

به همین دلایل است که در شهرهای گرمی مانند کاشان برای اینکه بتوانند گرمای آنجا را برای فعالیت های کشاورزی تحمل کنند، ارده شیره می خورند تا بتوانند گرمای موجود را تحمل کنند.

همچنین در شهرهای جنوبی در فصل تابستان (به اصطلاح خرما پزان)، خرما می خورند که بتوانند گرما را تحمل کنند.

درمان کبد چرب با مصرف ترشیجات طب سنتی

در درمان کبد چرب غیرالکلی یا سرد باید کبد را گرم کنیم. چون به واسطه رفتارهای غلط غذایی، سرد شده است. در عین حال باید لایه ای را که در جداره کبد رسوب کرده و به آن چربی کبد و در اصطلاح طب سنتی تشمع کبدی اطلاق می شود را توسط داروهایی خرد کرده و پاکسازی و دفع کنیم.

بنابراین نیاز به یک ماده شکننده است. این شکننده ها همان ترشیجات طبیعی و نفوذ کننده مانند سرکه انگور خانگی، آبلیمو طبیعی، آبغوره طبیعی و آب زرشک هستند.

این ترشی ها اگر به صورت خالص مصرف شوند، به جداره معده و کل دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن ها را می سوزانند. همچنین به مغز فرد سردی می بخشند.

برای مثال باید آبلیمو را به صورت محلول استفاده کرد (آب لیمو و عسل یا آب لیمو داخل چای طبیعی)، همچنین آب زرشک و آب انار ترش را با مقداری نمک دریا مصرف کرد.

درمان کبد چرب با سرکه انگبین

سرکه انگبین از قدیمی ترین شربت های مفید و البته صددرصد ایرانی بوده که ترکیبات اصلی آن، سرکه انگور و عسل است. ترکیب آن ها شربتی شفابخش و گوارا را تشکیل می دهد که از گذشته های دور خواص متعدد آن مورد توجه اطبا طب سنتی قرار گرفته و همچنان امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. سرکه انگبین برای بسیاری بیماری های دیگر هم تجویز می شود.

یکی از درمان های ساده برای کبد چرب، مصرف روزانه «شربت سکنجبین» است. دقت کنید که درمان های طب سنتی درمانی تک بعدی نیستند و باید با مصرف یک ترکیب دارویی باشد.

بلکه برای درمان و حصول نتیجه باید پرهیز و تدابیر توصیه شده دقیق اجرا شود. مثلا برای درمان کبد چرب در کنار مصرف شربت سکنجبین، باید از آب یخ پرهیز کرد و هر لقمه غذا حدود 20 مرتبه جویده شود. لیست تمام محصولات دکتر بیز در فروشگاه گانودرما پلاس می باشد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طب سنتی برای کبد چرب گرید 2" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طب سنتی برای کبد چرب گرید 2"، کلیک کنید.